KELEBIHAN BULAN RAMADHAN


Ramadhan

merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban.
Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasaingin menambahkan ibadat kepada Allahsepanjang Ramadhan ini, di sini dibawabeberapa hadis yang menceritakanmengenai kelebihannya.1. Abu Hurairah menyatakan : Telahbersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: Apabila telah tibanya Ramadhan, dibukapintu-pintu syurga dan ditutup segalapintu neraka dan diikat segala syaitan.-Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari,Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-2. Daripada Abu Hurairah daripadaRasulullah S.A.W telah bersabda yangbermaksud :Sesiapa yang berpuasaRamadhan dengan penuh keimanan dankeikhlasan nescaya akan diampuninyasegala dosanya yang telah lalu. -Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah,Ibn Habban dan Baihaqi-3. Abu Hurairah telah berkata : Akutelah mendengar Rasulullah S.A.Wbersabda tentang Ramadhan yang bermaksud: Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan)penuh keimanan dan keikhlasan diampunkanbaginya apa dosanya yang telah lalu. -Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi,Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-4. Daripada Abu Hurairah telah berkata:Rasullah S.A.W telah bersabda yangbermaksud : Sembahyang yang difardhukankepada sembahyang yang sebelumnyamerupakan penebus apa antara keduanya,dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnyamerupakan penebus apa antara keduanya,dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan)merupakan kaffarah apa antara keduanyamelainkan tiga golongan : Syirik kepadaAllah, meninggalkan sunnah danperjanjian (dilanggar). Telah berkataAbu Hurairah : Maka aku tahu perkara ituakan berlaku, maka aku bertanya: WahaiRasulullah! adapun syirik dengan Allahtelah kami tahu, maka apakah perjanjiandan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.Wbersabda : Adapun perjanjian maka engkaumembuat perjanjian dengan seorang laindengan sumpah kemudian engkaumelanggarinya maka engkau membunuhnyadengan pedang engkau, manakala meninggalsunnah maka keluar daripadajamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad,Al-Hakim, dan Baihaqi-5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawadia telah mendengar Abu Hurairahberkata: Rassullah S.A.W telah bersabdayang bermaksud : Setiap amalan anak Adambaginya melainklan puasa maka ia untukKudan Aku akan membalasnya.


Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorangberada pada hari puasa maka dia dilarangmenghampiri(bercumbu) pada hari itu dantidak meninggikan suara.Sekiranya diadihina atau diserang maka dia berkata :Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhanyang mana diri nabi Muhammad ditanganNyamaka perubahan bau mulut orang berpuasalebih harum di sisi Allah pada hariqiamat daripada bau kasturi, dan bagiorang berpuasa dua kegembiraan yang manadia bergembira dengan keduanya apabilaberbuka dia bergembira dengan waktuberbukanya dan apabila bertemu Tuhannyadia gembira dengan puasanya. -Hadisriwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e,Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

No comments: